Spreuken

Heb je ze weleens gelezen de spreuken van Salomo? Ze kunnen moeilijk zijn, mooi en misschien frustreren ze je wel. Zelf kan ik er wel van genieten omdat ze mooi geschreven zijn. Eerlijk gezegd gaan ze soms best wel lang door en worden ze heel moeilijk. Maar er zitten zeker stukken in die ik leuk vind. om te lezen. Zo plaatste ik op mijn whatsapp status een stukje tekst dat mij bemoedigde, in mijn relaties met mensen. het is namelijk de tekst: Haat veroorzaakt ruzies maar liefde vergeeft alles. Mooi he? ik vind van wel! (staat in spreuken 10 vers 12)

 

Er zijn ook mensen in mijn contacten lijstje die niet geloven of hier niet echt iets mee doen, ze lezen mijn status en begrijpen het niet of hebben er hun vragen bij. Ook deze keer stuurde iemand me een berichtje. Het bericht luid als volgt:

"ik vermoord iemand, ach ja, liefde vergeeft toch, wat is de boodschap volgens jou?"

 

Als diegene oprecht nieuwsgierig is en het echt niet weet is dit zeker een goede vraag, vandaar dat ik hem toch behandel. Ik heb geen idee wat de intenties zijn deze persoon (heb ik ondertussen wel gevraag, nog geen antwoord). Bij deze ingewikkelde vragen, vind ik het belangrijk dat de vraag oprecht is en niet gesteld word om bijvoorbeeld het geloof af te kraken. 

 

Samen met God wil ik deze vraag gaan beantwoorden, ik pakte de bijbel erbij en ging bidden om wijsheid en antwoord op deze vraag.

 

 

Laten we nu samen het bijbelstuk erbij halen waarin spreuken 10:12 word benoemd. Ik moedig je bij deze aan om spreuken hoofdstuk 10 eerst zelf door te lezen en dan zal ik hier mijn bevindingen in opschrijven.

 

Onder het lezen van hoofdstuk 10 zag ik veel vergelijkingen namelijk:

  • Dwaas en wijs
  • Rechtvaardig en goddeloos
  • Rijk en arm
  • vrezen en verlangen

Het komt er eigenlijk op neer dat in dit hele hoofdstuk beschreven word dat als je God lief hebt je veel dingen zult ontvangen, niet omdat jij nou zo groot bent maar omdat God dit is. Het staat namelijk ook beschreven in vers 22 dat alleen de zegen van de Heer je rijk maakt, je eigen zwoegen voegt daar niets aan toe. Mensen kunnen dan denken aan rijkdom, en zich afvragen waarom ze dan nu niet overladen zijn met geld, maar Gods rijkdom is anders. Je bent rijk omdat je God kent en dat is rijkdom van binnen. Je kunt niet zomaar doen en laten wat je wilt, dit word ook benoemd in hoofdstuk 10, dan komt er eigenlijk niets van je terecht. Dat staat beschreven in hoofdstuk 10 vers 16. het loon van een rechtvaardige is een gelukkig leven, goddeloosheid leid alleen tot zonde.

 

Dit kan als je niet christelijk bent een hele lastige tekst zijn. Vandaar dat ik hem zal proberen uit te leggen. Ik geloof als Christen dat God een doel heeft met mij, een gelukkig leven. Dit gelukkige leven is niet zoals wij mensen een gelukkig leven zien, maar een gelukkig leven met God. Een houvast die als het ware een hoeksteen is in mijn geloofd waar ik op kan rusten. Zonder die hoeksteen kan het gebouw omvallen, het is namelijk een hele belangrijke steen. En omdat ik door Jezus die gestorven is voor mij zo dichtbij God mag leven, mag ik een gelukkig leven leiden en samen met hem moeilijkheden overwinnen, proberen naar Hem te luisteren en misschien zelfs wel goede dingen te doen op aarde. Als je zonder God leeft dan ontbreekt voor mij dus die hoeksteen, je hebt niet een God die in je woont en het is een soort leegte. Als je niet God op een liefdevolle manier kent dan doe je misschien sneller dingen die je eigenlijk helemaal niet interessant vind of leuk en leef je voor jezelf, je eigen leven en maakt het allemaal toch niet meer uit. je bent sneller geneigd tot zonden.

 

Nu heb je dit gehoord en gelezen en dan denk je... ik kan als ik dit zo hoor niets doen, ook saaie boel. Dan heb je deze hele tekst verkeerd gelezen. Denk eens aan je ouders, waarom hebben zij jou regels gegeven? Waarom zou God willen dat je kwade dingen deed? Je bent Zijn kind en hij geeft toch om je!  Hij wil niet dat je dwaas bent, onrecht zaait, lui bent en wel verwacht dat het allemaal maar zo komt aanwaaien. God wil graag dat je leeft in volle glorie zoals hij dat voor jou bedoeld heeft. Hij wil je als zoon of dochter zien die veel vreugde voortbrengt, hij wil zijn kinderen rijk zegenen met liefde, hij wil je op een veilige pad leiden en je wijze woorden laten spreken, hij wilt dat je goed oplet wat je zegt en niet zomaar iets roept.

 

Wat is volgens mij de bedoeling van de tekst:

Haat veroorzaakt ruzies maar liefde vergeeft alles.

 

Er is veel haat in de wereld maar als je Jezus leert kennen en je hebt veel dingen fout gedaan en ook echt volledig verprutst dan wil hij je vergeven. Dan mag je tot God naderen en Hij zie jou. In de bijbel word ook beschreven dat Jezus liefde is en als haat dus in contact komt met Jezus dan komt er vergeving, genezing en liefde voor in de plaats.

 

Een dokter is er niet voor gezonde mensen maar juist voor de ziek mensen, en zo is Jezus.

 

Haat is slecht, dat komt niet van God. Liefde is goed en God wil jou heel graag die liefde geven.
De vraag is waar jij naar luistert, luister jij naar haat of liefde?

 

Liefs,

 

Wendy 


Reactie schrijven

Commentaren: 0

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.