God aanbidden

Hoe aanbid jij God?

Misschien ben je al jaren gewend om naar de kerk te gaan en weet je wat ze daar precies doen, wat iedereen normaal vind. Je bent gewend om God groot te maken met liedjes, psalmen, worship en een inspirerende preek op zondag.

 

Er zijn verschillende manieren om God te aanbidden denk ik. De een zal dit doen door muziek te maken, de andere door bidden voor anderen of juist echt praktisch te helpen.

Ik denk dat het niet uit maakt welke manier je gebruikt om God te aanbidden! Elke vorm of dit nou nieuw of vreemd voor jou is, mag er zijn. Laten we eens kijken naar verschillende manieren waarop je God kan prijzen.

 

Met een groepje van de kerk hebben we verschillende talen van geloven behandeld, dit vond ik interessant en ga ze dan ook zeker als leidraad gebruiken voor dit verhaal.

  1. natuur
    God zoeken in de buitenlucht, dit kan door Gods schoonheid te zien in alle mooie dingen die God heeft geschapen.
  2. zintuigen
    God ervaren in gevoel namelijk een lied of gedicht dat je raakt. Aanrakingen van mensen op het juiste moment.
  3. traditie
    God zoeken in alle tradities en rituelen, een vaste structuur geeft hen juist rust in het geloof. Het geeft een gevoel van verbondenheid met alle christenen die je voor zijn gegaan.
  4. eenvoud
    Het wegdoen van afleiding helpt je dan om je echt op God te richten. Je staat dan beter open voor antwoorden van God.
  5. idealen
    Deze mensen herkennen onrecht en houden zich graag bezig met moeilijke thema's als armoede, discriminatie, milieuvervuiling etc. en willen zo Gods liefde laten zien.
  6. zorgen
    Door anderen te helpen leef je op en dien je God door anderen te dienen.
  7. enthousiasme
    God zoeken in vreugde en spontaniteit, Je bent zo enthousiast over God dat je het met anderen wilt delen.
  8. verdieping
    God zoeken door stilte en contemplatie (is verbonden met diepgang, verbondenheid en concentratie.) Ze kunnen uren bezig zijn met één gedachte en die helemaal uitpluizen. 
  9. denken 
    Je probeert verbanden te zien en denkt veel na.

Dit waren in het kort de dingen die mijn dominee had benoemd (hij had en uitgebreidere versie) Voor mij zaten daar een paar dingen wel tussen waar ik echt wat mee had. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Natuur, ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik kan wel genieten van de natuur. De herfst vind ik ook super mooi omdat ik dan blaadjes zie vallen op de grond en me dan bewust ben van hoe mooi en bijzonder het eigenlijk allemaal gemaakt is. Op zo'n moment dan dank ik God en voel ik me dichtbij hem.
  • Bij enthousiasme moet ik denken aan God vol enthousiasme loven en prijzen. Soms voel je het niet helemaal of heb je even zo'n gevoel van... Klopt dit allemaal wel? waarom moet het zo gaan? En dan wil ik soms juist God prijzen met enthousiasme, aanbiddingsliederen en mensen om me heen die enthousiast zijn. Hierdoor word ik zelf ook weer enthousiast over God en zie ik in waarom ik op God bouw.
  • Eenvoud vind ik ook een mooie, er zijn namelijk veel dingen in het leven die je soms echt even opzij moet zetten. Ik merk bij mezelf dat dit erg lastig is en het soms nodig heb om terug te gaan naar die eenvoud. Bij eenvoud hoef je niet meteen te denken aan een klooster waar je een week lang bent en echt de stilte opzoekt. Het kan ook dat je bijvoorbeeld je mobiel een avond niet gebruik, naar een in His presence avond gaan. In His presence is op veel plekken te vinden! Bij een new wine conferentie was dit opgemerkt bij ons in de kerk en dat wilde ze ook een plek geven in Barneveld. Super mooi. Je luistert naar muziek of je bid en je word echt eventjes stil. En als je stil word kun je vaak je aandacht en tijd aan God geven, erg mooi.

Heb jij ook een mooie ervaring in God loven en prijzen? vertel het dan vooral!

 

Er zijn ook manieren om God te aanbidden die ik zelf niet heel veel doe zoals bijvoorbeeld met vlaggen zwaaien en dansen of een toneelstuk opvoeren. Dat soort dingen (in m'n slaapkamer kan ik best dansen) doe ik niet echt openbaar en dat is ook prima! Iedereen zo zijn ding.

 

Een fijne week!

liefs,

 

Wendy

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.