Opendoors

Vandaag wil ik jullie graag wat vertellen over Opendoors! Ik ben er vandaag voor het eerst in mijn leven heen geweest en het was oprecht een unieke en mooie ervaring. Als het kan en alles even mee zit wil ik er volgend jaar zeker weten nog een keer naartoe.

 

Het begon allemaal vanochtend toen ik met open mond toe zat te kijken hoe druk het in de trein was, ik wist wel dat het druk ging worden maar zo druk? niet verwacht.
We kwamen eindelijk aan en liepen naar de jaarbeurshal. 
Eerst een beetje zoeken naar waar het ook al weer precies was, maar toen we er eenmaal waren herkende ik het wel weer. 


Als je denk dat ik van tevoren grondig had uitgezocht wat het precies was moet ik je teleurstellen. Normaal gesproken pluis ik alles van tevoren uit tot in de kleinste details, maar dit keer liet ik het gewoon op me af komen. We liepen de zaal in die je ook op de foto ziet. het hoofdpodium dat was de plek waar je de meeste tijd doorbracht en de rest van de tijd kon je kraampjes langs voor informatie of je kon in de pauze een programma volgen wat me leuk had geleken alleen hadden we daar helaas geen tijd voor. Het was mega druk en we hadden allemaal andere dingen gedaan.

 

In de ochtend toen we op de tribune zaten naast het hoofdpodium kregen we te horen dat er 8000 mensen in de zaal was niet te geloven dat er zoveel mensen waren! Het mooiste van opendoors vond ik dat je echt het gevoel kreeg dat je ondanks de afstand en gewoontes, talen etc. toch verbonden bent met de christenen over de hele wereld. Door naar Opendoors te zijn geweest besef ik opeens hoe blij ik mag zijn dat geloven gewoon mag en niet iets strafbaars is. Over de wereld zijn er honderden christenen gewoon verdrukt en moeten het geheim houden dat ze christen zijn.. Hoe moeilijk is het om te geloven als alles om je heen letterlijk in vuur op gaat of dat je je huis moet verlaten omdat je bedreigt word met de dood. Hoe knap is het dat je ondanks al die tegenslag mag blijven geloven! 

 

Wij als christenen hebben ook af en toe wel twijfels maar dat is eigenlijk gewoon helemaal niks vergeleken met wat zij moeten doormaken. Dan besef je je nu pas dat je soms echt zorgen kunt maken om van die onzinnige dingen terwijl mensen in andere landen zo enorm strijden voor het geloof, terwijl jij gewoon de kerk binnen kunt lopen en luidkeels mee kunt zingen. Een paar sprekers mochten zelfs niet in beeld vanwege hun veiligheid.

 

Maar het is niet alleen ellende, er is hoop, Het thema van dit jaar was dan ook "hoop doet leven".
De mensen die ik vandaag op het podium zag leken me echt geweldige mensen, ze spraken vol passie over wat God in hun leven gedaan had en nog steeds doet. Bij al deze verhalen krijg je echt kippenvel en denk je wauw.

Ondanks de ontroerende verhalen vond ik het ook wel leuk dat ze er af en toe wat humor in hadden zitten. 

 

 

Nog iets wat erg mooi is was een stuk uit de bijbel die ze voorlazen, ik heb het even opgezocht en zet hem hieronder neer. Lees de tekst eerst maar rustig door en dan zal ik jullie er iets over vertellen, niet over hoe ik het opvat maar welke inzichten ik heb gekregen door opendoors waardoor ik deze tekst zo mooi vind.

 

'Zo zijn wij met elkaar ook één lichaam in Christus. Wij zijn allemaal verschillende lichaamsdelen van dat ene lichaam. We hebben allemaal van God  verschillende gaven gekregen. Voor elke gave geeft God ons zijn hulp. God is liefdevol en goed. Daarom moedig ik jullie aan, broeders en zusters, om jezelf aan God te geven. Geef jezelf als een levend en heilig offer waar God blij mee is. Het is goed om God op die manier te dienen. Jullie moeten niet meer op dezelfde manier leven als de ongelovige mensen. Maar leef als nieuwe mensen, doordat jullie op een nieuwe manier gaan denken , namelijk op Gods manier . Dan zullen jullie ook anders gaan leven. Dan zullen jullie weten wat Gods wil is. En alles wat Hij wil is goed, mooi en volmaakt. God heeft mij de taak gegeven om jullie geloof op te bouwen. Daarom zeg ik tegen jullie allemaal: vind jezelf niet belangrijker dan je bent. Wees bescheiden. Gedraag je op een manier die past bij de hoeveelheid geloof die God jou op dit moment heeft gegeven. Die hoeveelheid is bij iedereen verschillend. Je zou het zó kunnen zeggen: Eén lichaam heeft veel lichaamsdelen, en die lichaamsdelen doen niet allemaal hetzelfde soort werk. Wie de gave heeft gekregen om te profeteren, heeft die gave gekregen afhankelijk van de hoeveelheid geloof die hij heeft. Wie de gave heeft gekregen om andere mensen te dienen, krijgt Gods hulp om te dienen.
Wie de gave heeft gekregen om les te geven in het woord , krijgt Gods hulp om les te geven.
Wie de gave heeft gekregen om andere gelovigen aan te moedigen in het geloof, krijgt Gods hulp om dat te doen.
Wie de gave heeft gekregen om te geven, krijgt Gods hulp om dat bescheiden te doen.
Wie de gave heeft gekregen om leiding te geven, krijgt Gods hulp om daar ook zijn uiterste best in te doen.
Wie de gave heeft gekregen om andere mensen te helpen, krijgt Gods hulp om dat blij te doen.

 

Deze tekst werd niet voorgelezen in de dienst maar het stond wel in het stuk daarvoor en deze vond ik ook mooi. In mijn kerk hebben ze dit jaar het thema; Dit is mijn lichaam. Dan hebben we het dus niet over het lichaam van jou zelf maar alle christenen bij elkaar over de hele wereld die samen het lichaam vormen wat 1 kerk vormt. Ik vond dat mooi dat ze het ook tijdens opendoors dus heel veel hierover hadden. Vandaar dat ik ook dit stukje even laat zien.

 

Jullie liefde moet écht zijn. Heb dus een hekel aan het kwaad en doe je best om te doen wat goed is.
Houd als broeders en zusters van elkaar. Laat elkaar zien dat je respect voor elkaar hebt. Wees daarin een voorbeeld voor elkaar. Word niet lui in het dienen van de Heer, maar dien Hem vol vuur. Geef aan de gelovigen wat ze nodig hebben. Wees gastvrij. Wees blij over de dingen die nog zullen komen. Wees geduldig als je wordt vervolgd. Stop nooit met bidden. Zegen de mensen door wie jullie worden vervolgd, en vervloek hen niet. Leef mee met andere mensen, of ze nu blij of verdrietig zijn. Wees één met elkaar. Verlang niet naar steeds belangrijkere taken, maar wees ook tevreden met eenvoudige taken. Wees niet eigenwijs. Als iemand jullie kwaad doet, doe dan niet iets kwaads terug. Wees voor ieder mens goed. Doe ook zoveel mogelijk je best om met alle mensen vrede te houden. Straf mensen niet zelf voor wat ze jullie aandoen, maar laat dat aan God over. Want er staat in de Boeken: "Laat het aan Mij over om te straffen. Ik zal hun geven wat ze hebben verdiend, zegt de Heer. " Dus als je vijand honger heeft, geef hem dan te eten. En als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Want daardoor zal hij zich diep gaan schamen over het kwaad dat hij je heeft aangedaan. Laat je niet overwinnen door het kwaad, maar overwin het kwaad door goed te doen.'

 

Die laatste zin bleef mij heel erg bij "overwin het kwaad door goed te doen." Ik denk persoonlijk dat de mensen die bij opendoors werken daar al heel goed mee bezig zijn! In plaats van boos worden op de mensen die in principe hun levens overhoop gegooid hebben bidden ze tot God en zijn ze dankbaar. Daar heb je een sterk geloof voor nodig!
In de dienst zei één spreker dat hij dankbaar was dat God hem op dat moment op die plek had neergezet omdat hij nodig was.

Ik heb diep respect voor deze mensen en ook geen idee of ik ooit net als hen kan vertellen dat ik ondanks alle tegenslag zo standvastig geloof. Op een dag hoop ik samen met God dit doel bereikt te hebben.

 

Jezus keek hen aan en zei: 'Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.'

 

Hopelijk heeft dit verhaal je geïnspireerd en misschien ga je volgend jaar ook wel naar opendoors! ik hoop je daar te zien;)

Liefs,

Wendy

 

ps: de liedjes etc. waren ook erg goed! vind het fijn dat opendoors zich zo inzet.

 

Hier nog een leuk lied dat ze zongen tijdens de dienst, ik vond hem ook met gebaren! Bij deze voeg ik die ook nog even toe. Ze hadden er ook een doventolk wat het fijn toegankelijk maakt voor mensen die doof zijn.


Reactie schrijven

Commentaren: 0

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.