Twijfels

Ik ging zoeken op YouVersion naar waarom mensen geloven maar ik kwam ook hier iets moois tegen over twijfelen in je geloof. Veel mensen kennen het verhaal wel van Jezus die over het water liep en Petrus die Jezus ziet en midden in de storm met het idee komt om naar Jezus toe te lopen. Hij denkt er bijna niet over na maar loopt over het water naar Jezus toe tot hij er bijna is en dan na gaat denken van "Joh hoe kan ik nu over het water lopen, dat hoort toch niet! en dat is toch niet mogelijk!? en de wind, het waait zo hard dat ik allang omgevallen zou moeten zijn" terwijl hij begint te twijfelen zinkt hij naar beneden. Deze gedachtes beeld ik me in dat hij in zijn hoofd had.
Petrus vroeg Jezus om hulp en Jezus pakte zijn hand en vroeg hem waarom hij twijfelde. Dit verhaal spreekt tot mij omdat ik af en toe net als Petrus ben, dan geloof je wel maar ondertussen komt de twijfel naar boven en kun je het haast niet geloven dat iets echt gebeurd. Gelovig en ongelovig op hetzelfde moment.

 

 

Jezus loopt over het water

 

'Onmiddellijk daarna zei Jezus tegen de leerlingen dat ze alvast voor Hem uit naar de overkant moesten varen. Zelf wilde Hij eerst de mensen naar huis sturen. Daarna ging Hij helemaal alleen de berg op om te bidden. Toen het avond werd, was Hij daar alleen. De boot was intussen midden op het meer. Ze hadden veel last van de golven, want ze hadden de wind tegen. Om ongeveer 4 uur 's morgens kwam Jezus naar hen toe, lopend over het meer. Toen de leerlingen Hem over het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: "Een spook!" en ze schreeuwden van angst. Onmiddellijk zei Jezus tegen hen: "Rustig maar! IK BEN het, wees maar niet bang." Petrus antwoordde: "Heer, als U het bent, beveel mij dan om over het water naar U toe te komen!" Jezus zei: "Kom!" Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe. Maar toen hij op de wind ging letten, werd hij bang en hij begon te zinken. Hij schreeuwde: "Heer, red mij!" Onmiddellijk stak Jezus zijn hand uit en greep hem. En Hij zei: "Je hebt niet genoeg geloof! Waarom ging je twijfelen?" Ze klommen in de boot. Toen ging de wind liggen.
De leerlingen in de boot vielen voor Hem op hun knieën en zeiden: "U bent werkelijk de Zoon van God!"

   

 

MATTEÜS 14:22-33

Petrus is hier bang omdat hij denkt dat Jezus een geest is maar Jezus zegt Ik ben. In het Nederlands klinkt dat niet echt heel spectaculair maar in het γ εμί wat betekent ik, ik ben. Dit geeft extra nadruk op ik en laat zien dat Hij Jezus is. Dat stukje maakt dus indruk op Petrus zoals je ziet en dat mag ook indruk maken op ons. 

Als je zelf het lastig hebt, door een moeilijke periode gaat geloof ik dat Jezus ook tegen je wilt zeggen "Ik ben" In moeilijke periodes mogen we op God steunen, ook als het goed met ons gaat, Jezus is ons fundament.

 

Petrus is hier vol angst als Hij op het water staat maar eigenlijk hoeft Hij niet bang te zijn want Jezus staat naast hem. Jezus is niet zomaar iemand het is de Zoon van God die hemel en aarde geschapen heeft! Als Zoon van de Schepper is het niet vreemd dat je op water kunt lopen, toch? Maar toch twijfelt Petrus, net zoals wij vaak twijfelen. Hoe lastig is het dan  om weer naar voor te kijken en toch volop op Jezus te vertrouwen?

 

Bij deze wil ik je uitdagen ondanks alles op Jezus te vertrouwen, kijk vooruit naar Jezus en bid of Hij bij je wilt zijn.

Liefs,

 

Wendy

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.